| CANADA | 3 SEPTEMBER 2023 |

Hoe een leerkracht kinderen met de Feiten over Drugs bereikt

Melanie Parisella, een leerkracht in Yellowknife, Canada, vertelt hoe ze het Feiten over Drugs-programma gebruikt om kinderen te bereiken voordat het te laat is.
Leerkracht Melanie Parisella gebruikt het Drug-Free World-curriculum om haar leerlingen te bereiken voordat dealers dat doen.
Leerkracht Melanie Parisella gebruikt het Drug-Free World-curriculum om haar leerlingen te bereiken voordat dealers dat doen.

Melanie Parisella geeft les aan leerlingen van 4 tot 18 jaar in de stad Yellowknife, Canada. Ze gelooft dat er geen slechte tieners zijn, alleen slechte keuzes. Ze vertelt hoe ze de drugsvoorlichtings­materialen van Drug-Free World gebruikt om leerlingen de tools te geven die ze nodig hebben om nu en in de toekomst betere keuzes te maken.

“Ik geloof niet in kinderen gewoon vertellen: ‘Gebruik geen drugs.’ We moeten deze lessen effectief, interessant en zinvol maken. Tieners moeten worden voorgelicht, maar ze moeten zichzelf ook informeren over de feiten over elke drug en de mogelijke gevolgen die gepaard gaan met drugsgebruik. Het delen van hun eigen ervaring met drugsverslaving, persoonlijk onderzoek en discussies kan tieners helpen de beslissing te nemen om van drugs af te blijven. Maar het geeft ze ook tools om leeftijdsgenoten te helpen die het verkeerde pad zijn opgegaan.”

Parisella geeft niet per se wekelijks lessen over de gevaren van drugsgebruik, maar door te verwijzen naar drugsgerelateerd nieuws in de gemeenschap, Canada en over de hele wereld, houdt ze de discussie gaande en betrekt ze haar leerlingen bij het onderwerp.

“Ik begin meestal met een reeks lessen over alcohol en ga dan verder met cannabis. We kijken naar de video’s en samen met een partner moeten de leerlingen een project maken over een van de drugs en dat delen met hun klasgenoten. Ze lezen het boekje dat bij de drug hoort die ze hebben gekozen en doen hun eigen onderzoek. We hebben discussies. We nodigen ook speciale gasten uit wanneer dat mogelijk is. De boekjes zijn ook beschikbaar om te lezen tijdens de leesperiode en ze zijn meestal populair.

Bij taalvaardigheid leren leerlingen informatieve teksten te schrijven en ze moeten voor het tentamen over een door hen gekozen drug schrijven. Veel van hun teksten zijn gepubliceerd in de krant van onze Franse gemeenschap.

Leerlingen zijn geïnteresseerd in de lessen en geven toe dat ze geen idee hadden hoe gevaarlijk sommige van deze drugs zijn en hoe snel iemand eraan verslaafd kan raken. Eén leerling schreef: ‘Ik heb veel trauma’s meegemaakt, dus kwam ik bij een paar slechte mensen terecht. Maar toen je ons over alcohol en drugs leerde, hielp het me om de controle te behouden en het vermogen te hebben om nee te zeggen ondanks de immense groepsdruk die er is.’

Helaas zijn er leerlingen die uit een gezin komen waar drugs en alcohol deel uitmaken van hun dagelijks leven. Ik vertel ze altijd dat ik er niet ben om hun familie en dierbaren te bekritiseren, maar om ze te helpen het effect van drugs op hun gezondheid beter te begrijpen. Mijn doel is dat ze de kennis en juiste informatie hebben om gezondere keuzes te maken als ze opgroeien.”

Als je leerkracht bent, net als Melanie Parisella, en je wilt het bewustzijn over de gevaren van drugs vergroten, bestel dan het Feiten over Drugs Onderwijspakket op geendrugs-welleven.nl.